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inauteriak
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SANDUZELAIKO INAUTERIAK - CARNAVALES DE SAN JORGE |
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90. hamarkadaren hasieran eta auzoko jendea eta erakundeen gogo handiari esker, Sanduzelain inauteriak gorpuzten hasi ziren. Hastapenetan txatxoaren mozorroa bakarra izan bazen ere, laster gure herri honetako bestelako pertsonajeak ere agertzen hasi ziren: momotxorroak, sorginak, arotzak... | A principios de los 90 y gracias al entusiasmo de gentes y colectivos del Barrio se comenzó a dar forma al carnaval. Lo que en un principio comenzó con un disfraz monotemático: el de txatxo, ha desembocado en una algarabía de personajes provenientes de diferentes carnavales de pueblos de nuestra tierra: momotxorros, sorginak, herreros... |
HERRI INAUTERIAK |
CARNAVAL RURAL |
Sanduzelain
ez zegoen inolako tradiziorik festa hau ospatzeko, hori dela eta, gure
lurraldeko herrietako berezkoak diren pertsonajeak hartu dira oinarri
moduan. |
Al no existir en Sanduzelai ninguna tradición de celebración de esta fiesta, éste se creo tomando como base a los personajes propios de nuestro carnaval rural. |
GARAPENA | DESARROLLO |
Ostegunean
inauteri festari hasiera emanen diogu Zandua Zanpantzarraren ateraldiarekin.
Auzoan barna kalez kale ibiliko dira gure Ama-lurra joareen hotsaz esnatzeko
asmoz.. Ostiralean zomorroak edo ikazkinak kalera ateratzen dira jendearen aurpegiak zikintzeko asmoz. Larunbata egun nagusia da. Goizean poteoarekin, txatxoek haien jantzi eta kapela koloredunekin kaleak alaitzen dituzte. Gure gorputzak bazkari eder batean araztu ondoren, inauterietako kalejira hasiko da. Auzoko pertsonajeak musikaz lagundurik auzoan barna ibiliko dira geldialdiak eginez. Geldialdi hauetan auzoko bizilagunek haien jakiak eta edariak eskainiz, partehartzaileei harrera eginen diete. Kalejira “O” parkean bukatuko da Inkisidorearen erretzearekin eta bere inguruan dantzatuz. |
El
jueves comienza el carnaval con la salida por las calles del barrio del
zanpanzar Zandua que gracias al sonido de los ioaldunak despiertan a la
Madre Tierra. El viernes son los zomorrok o carboneros los que salen a la calle dedicandose a manchar las caras de los incautos transeúntes. El sábado de carnaval es el día grande. Durante la mañana el poteo de txatxos llena la calles de color con las cintas que adornan sus gorros y trajes. Tras purificar nuestros cuerpos en una comida comienza la Ronda de Carnaval en la que la comitiva de personajes recorre el barrio acompañada de música y realizando paradas donde los vecinos y vecinas agasajan a los personajes que participan en el desfile, y que finaliza su recorrido en el Parque de la “O” con la quema del Inquisidor y la celebración de dicho acto con danzas en torno a la hoguera. |
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Pregón Txatxos
y sorgines, Hoy,
día grande de Carnaval, Por
ello Febrero
del presente año |
Bertsoak |
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Ongi etorri
denok inauteritara (berriz) Zahar, gazte, neskato gizon ta alaba. Alaitasun osoan elkarrekin iada hala ere batentzat beldur ta dardara Inkisidore jauna zertan ari zara? |
Euskaldunon
ohiturak denak karrikara (berriz) Momotxorro, txatxo ta ikazkinak gara Sanduzelaiko lurrak esnatuko dira baina halere dugu horrenbeste traba Inkisidore jauna zertan ari zara? |
Entzun auzokideok hurbildu plazara (berriz) Eta entzun arretaz zereginak laga etxeak behar ditugu ta kalean gara gure “txoko” erreta bihotzan ziztada Inkisidore jauna zertan ari zara? |
Gaur aterako
dugu |
Auzoko gabeziak |
Egin dezagun
denok |
Homa hemen Sanduzelaiko inauteriak osatzen duten pertsonajeak | Aquí tienes una muestra de los personajes que componen el carnaval de Sanduzelai |
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INQUISIDOR
– INKISIDOREA |
La figura
de un personaje que asume la parte negativa, el mal, los problemas, existe
en la mayor parte de las representaciones de los carnavales, y es la historia
o el sentimiento del propio pueblo el que elige a este ser “malvado”.
Es costumbre pasearlo en la Ronda para que luego sea objeto de la ira de la población, siendo su cuerpo, realizado con un relleno de paja, despedazado y quemado en la hoguera. Entonces, la alegría popular crece, poniéndose de manifiesto los sentimientos de rabia y venganza contra un personaje impopular. |
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Ezkortasun,
gaitz eta arazoak adierazten dituen pertsonajea da. Inauteri gehienen antzezpenetan
agertzen da eta historiak edota herriaren sentimenduak aukeratzen du izaki
maltzur hau. Kalejiran kalez kale eramaten da eta bukaeran herritarren amorrua eta haserrea jasotzen du bere gorputza puskatuz eta sutan errez. Momentu honetan herritarren poztasuna handitzen da eta pertsonaje honen kontrako amorru eta mendeku sentimenduak agerian uzten dira. |
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PREGOILARIA
- PREGONERO |
Erdi Aroko jantziak eta turutak eskuetan daramatzate.
Herriaren bertso salatariak kantatzeaz arduratzen dira.
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Ataviados con indumentarias medievales y portando trompetas, son los encargados de cantar los versos de denuncia del pueblo. |
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ZIRIPOT |
Es un ridículo gordinflón hecho a base de sacos rellenos de
helechos y de heno, tan voluminoso que apenas permite mantenerse en pie
al joven que lo lleva. Proveniente de los carnavales de Lanz es uno de los
elementos centrales de la Ronda de nuestros carnavales, ya que de hecho
es él quien marca el paso de la comitiva.
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Pertsonaje barregarri eta lodikotea da, iratzez eta lastoz betetako zakuz egina. Tamaina handikoa denez, zutik mantentzeko arazoak izaten ditu. Lantzeko inauterietako pertsonajea da eta gure kalejiraren ardatza, berak segizioa gidatzen baitu. |
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IKAZKINA
EDO ZOMORROA - CARBONERO |
Goizuetako inauterietako pertsonajea da. Jendearen
atzetik ibiltzen dira haien aurpegiak zikintzeko edo belzteko asmoz
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Propio del carnaval de Goizueta, corren detrás de la gente intentando tiznar las caras de los allí presentes |
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TXATXOA |
Los txatxos, cubiertos de pieles de animales o sacos, y ropas de alegres colores, armados con palos y escobas lanzan gritos y realizan estrambóticos saltos mientras persiguen a todo el mundo. En nuestro barrio son lo s encargados de portar y ajusticiar al inquisidor. | |
Arropa koloredun eta bizi, zaku, larru edota edozein oihalekin janzten dira Txatxoak. Eskuetan makilak eta erratzak eramaten dituzte eta saltoka eta oihuka jendearen atzetik ibiltzen dira. Gure auzoan Inkisidorea eramateaz, epaiketa egiteaz eta |
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MOMOTXORROA |
Herri inauterietako pertsonajerik ikaragarrienetakoa da. Espezie totemikoa denez oso janzkera berezia du. Buruan adarrak dituen saski bat darama, odolaz zikindutako mandarra soinean eta sardea eskuetan. Gure auzoan jendea zirikatzeaz gain, haien dantza eskaintzen digute. Altsasuko inauterietako pertsonajeak dira. | |
Constituyen una de las figuras más impresionantes del Carnaval rural. Representan una especie totémica de singular indumentaria caracterizada por su cesto con cuernos, su sarde y su mandil manchado de sangre. En nuestro barrio son protagonistas de su particular danza para deleite de mayores y txikis. Azuzan a todo aquel que se les pone por delante y son personajes provenientes del carnaval de Altsasu. |
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ARTZAIAK
ETA INUDEAK |
Del Bidasoa llegan Artzai eta Inurreak. Pastores y nodrizas desfilan en parejas, ellos vestidos de ellas y ellas vestidas de ellos. En ocasiones estos personajes van acompañados por una comitiva en la que pueden estar presentes curas, monaguillos, panaderos, miqueletes… y otros personajes del siglos XIX. | |
Bidasoa aldetik heldutako artzaiek eta inudeek binaka desfilatzen dute, neskak mutilez eta mutilak neskez mozorraturik. Batzuetan segizio bat lagunduta joaten dira: apaizak, mezalagunak, okinak, mikeleteak... eta XIX. mendeko halako pertsonaien eskutik. |
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ZAKUZAHARRA |
La figura
de un personaje que asume la parte negativa, el mal, los problemas, existe
en la mayor parte de las representaciones de los carnavales, y es la historia
o el sentimiento del propio pueblo el que elige a este ser “malvado”.
Es costumbre pasearlo en la Ronda para que luego sea objeto de la ira de la población, siendo su cuerpo, realizado con un relleno de paja, despedazado y quemado en la hoguera. Entonces, la alegría popular crece, poniéndose de manifiesto los sentimientos de rabia y venganza contra un personaje impopular. |
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Provenientes de Lesaka, estos personajes de aspecto grotesco y corpulento, con la cara cubierta y embutidos en sacos rellenos de heno o paja. Portan vejigas infladas (pizontzia) o bergas para golpear a todo aquel que se ponga a su alcance. |
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HERRERO
- AROTZA |
Los arotzak, liados en arpilleras y portando martillos y tenazas, personaje importante en al carnaval de Lanz son protagonistas con sus “humos” en la ronda del sábado que recorre las calles del barrio. | |
Zaku oihalez janzten dira eta eskuetan mailuak eta kurrikak eramaten dituzte. Lantzeko inauterietako pertsonaje garrantzitsuak dira, auzoan larunbateko kalejiran protagonista izaten dira haien txingar eltzeek sortzen duten kearengatik. |
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SORGINA |
Euskal Herri osoko pertsonaje tipikoak dira. Zarpaildutako arropa ilunez jantzita eta erratza eskuetan hartuta, jendea uxatu eta liskarrak sortzen dituzte haien oihu eta orroez baliaturik. | |
Personaje típico de toda Euskalherria que, ataviada con harapos o ropas oscuras que se sirve de una escoba o cualquier otro objeto para molestar e increpar a la vez que con sus aullidos intenta espantar a la gente. |
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IOALDUNAK |
Los “Ioaldunak” son personajes ataviados con sayas o enaguas, cubiertas de pieles de ovejas sobre las que se colocan grandes cencerros que se hacen sonar con un juego rítmico de cadera al andar, van cubiertos con “tunturros”, cucuruchos adornados de cintas de colores. También llevan pañuelos floreados al cuello y una especie de hisopo de crines en la mano derecha. Provienen de Ituren y Zubieta, y en Sanduzelai con su ronda el jueves por la tarde son los encargados de despertar a la madre tierra y de dar comienzo a “nuestro” carnaval. | |
Ioaldunak Zubieta eta Itureneko pertsonajeak dira. Hauen janzkera oso berezia da: soinean azpigona eta ardi larrua eramaten dute. Honen gainean joare handiak lotzen dituzte ibiltzean aldakak mugituz soinua ateratzeko. Buruan ttuntturroak jartzen dituzte, hauek kono itxurako kapelak dira, oihal koloredun eta zintaz apaindurik. Lepoan zapi loreduna lotzen dute eta eskuineko eskuetan zaldi kimaz egindako isipua eramaten dute. Sanduzelain ostegunean ateratzen dira kalez kale ibiltzera, Ama-Lurra esnatzera eta gure inauteri festari hasiera ematera. |